More Website Templates @ TemplateMonster.com. December10, 2011!

Gastlessen

We vinden het belangrijk dat de projecten die we ontwikkelen verlevendigd kunnen worden met gastlessen door mensen die werken in de branche waar de ontwerpopdrachten over gaan.

Om die reden zoeken we bij ieder project gastsprekers die meer diepgang kunnen geven vanuit het bedrijfsleven. De sprekers van de gastlessen leggen tijdens een gastles uit waar hun werkzaamheden uit bestaan, waarom ze voor dit beroep hebben gekozen en wat hun werk zo interessant maakt. Tevens gaan ze dieper in op een thema of de ontwerpopdracht. Ze vertellen hun praktijk ervaringen en geven tips en adviezen. Leerlingen kunnen na afloop van de lezing vragen stellen aan de experts. Sommige gastdocenten hebben ook praktische opdrachten uitgewerkt, die eventueel als aanvulling tijdens de gastles uitgevoerd kunnen worden.

Gastles Bio-gerelateerde techniek

Henk verzorgt een gastles over bio-gerelateerde techniek op locatie.(Met de thema's bionica, biometrie en biotechnologie). Leerlingen krijgen een powerpoint presentatie te zien en maken een opdrachtje om de voorkennis te activeren. Daarna kunnen leerlingen vijf verschillende praktische opdrachten gaan maken. De opdrachten gaan over; vingerafdrukken, een bio gerelateerde dominospel, yoghurt, een bionisch proefje met een palmbladstructuur en een bionisch proefje met de Oost Indische kers.De opdrachtjes zijn in een kwartier uit te voeren.
De opdrachten sluiten aan bij de kerndoelen van het domein Mens en Natuur en techniek.

Gastles Storyboard maken

In groepjes maken leerlingen een storyboard voor een zelfbedachte stop motion animatiefilm. In een storyboard worden alle stappen in tekeningen en tekst uitgewerkt. Regisseurs gebruiken een storyboard om de cameraman precies te laten zien hoe de film eruit moet gaan zien. In de film wordt een idee weergegeven waardoor de school duurzamer kan worden. Dit kan op het gebied zijn van bijvoorbeeld recycling, energie, watergebruik, de duurzame kantine, etc. In deze workshop leren de leerlingen een storyboard maken, leren ze samen te werken en wordt hun verbeeldingskracht gestimuleerd.

Floor Vlasblom is kunsteducator. Floor ontwerpt kunsteducatieprojecten naar de behoeften van de doelgroep. Ze zet kunst in om leerlingen een breder beeld over zichzelf te ontwikkelen. Een onderdeel daarvan is het onderzoeken van jezelf en de wereld. Als kunst educator zet zij daarvoor verschillende disciplines in zoals foto, verbeelding, theater, film, etc.

Gastles Stop-motion

Leerlingen maken een storyboard over het verduurzamen van hun school. Hun storyboard kan worden verfilmd in een stopmotion animatiefilm. Het filmen wordt begeleid door Roy de Haan in samenwerking met Floor Vlasblom. 
Voor het filmen is een gymzaal nodig. Er kunnen maximaal 15 leerlingen tegelijk bezig met deze opdracht. De workshop kan ook als master class worden aangeboden. Leerlingen maken dan allemaal een storyboard, echter alleen de beste leerlingen mogen het beste script gaan verfilmen.
Meer informatie over Roy de Haan: www.roydehaan.com/animations.html
Op de website van Roy kun je een filmpje zien wat leerlingen van het Herbert Vissers College in Nieuw Vennep in samenwerking met Roy en Floor hebben gemaakt.

Gastles: Duurzaam eten uit eigen (moes)tuin

In deze gastles vertelt Daphne hoe groenten groeien en hoe je de groenten, kruiden en eetbare bloemen heel makkelijk zelf kunt verbouwen. Bijvoorbeeld in een vierkantemeterbak of in een verticale plantenrek. Via ruiken en proeven laat Daphne leerlingen bijzondere smaken, verschillende mondgevoelens en verassende geuren ervaren. Ze wil daarmee leerlingen positief betrekken bij het groeien en gebruiken van planten. Ze legt uit waarom het voor haar belangrijk is om zo veel mogelijk wat eetbaar is uit eigen moestuin te gebruiken. Zonder voedsel te verspillen. Inclusief de bloemen! Daarnaast legt ze uit waarom eten uit eigen streek duurzaam is.  Leerlingen krijgen vervolgens de opdracht om na te denken hoe er op school meer zelf gekweekt zou kunnen worden en hoe de zelfgekweekte producten zouden kunnen worden verwerkt in de duurzame kantine of tijdens de lessen.

De gastles wordt op locatie verzorgd of in de kas van Daphne zelf. Naast deze inhoud verzorgt Daphne ook op maat gemaakte programma’s. Daphne maakt daar graag een offerte voor.

Over Daphne:
De kas van Daphne staat midden in een woonwijk in Amersfoort. Tussen scholen en woonhuizen. Kalfjes grazen voor haar kas en er wordt gegeten uit eigen moestuin. Daarnaast worden veel streekproducten verwerkt in de maatlijden die Daphne voor feestjes van wijkbewoners en voor haar weekend restaurant bereid. Daphne vindt het belangrijk om leerlingen te laten zien hoe leuk en lekker het is om te eten uit eigen tuin.

.

Daphne

Bij Daphne
Victoriameer 51
3825 VR Amersfoort, Vathorst
06-24160994
www.bijdaphne.nl

Boeken via
06-24160994

Gastles Filterpotje ontwerpen

In deze gastles ondersteunt designer Roel Beurskens vanstudio SRB leerlingen bij de ontwerp opdracht om een filtersysteem te ontwerpen die water kan zuiveren, gebaseerd op de Potters for Peace filtersysteem. De filterpot is in staat om vervuild water te reinigen. Het is een keramische filterpot, die door het toevoegen van stro of koffieprut, irrigatiekanaaltjes heeft gevormd, waardoor het water wordt gezuiverd. De filterpot wordt in arme gebieden ingezet, waar zoetwater vaak vervuild is. De ontwerp opdracht staat beschreven in de leermethode BioTechno, thema water. Er kan gekozen worden voor:

  • Een ontwerp via de pers methode

Voor deze methode starten de leerlingen met koffieprut verzamelen. Het ingezamelde koffieprut wordt gemengd met de klei. In de permethode maken leerlingen een kleilaag van 1,5 cm en om een potje gevouwen en de naden dichtgevoegd. Vervolgens wordt het potje in de mal geperst. Het klei wordt uit de mal verwijderd en het potje wordt uit de klei verwijderd. Daarna wordt het potje drie weken gedroogd en afgebakken. Het potje wordt in een opvang pot gemonteerd en er wordt een aftapkraantje bevestigd.

  • Een ontwerp via de gietklei methode

Ook bij deze methode starten de leerlingen met koffieprut verzamelen. Het ingezamelde koffieprut wordt gemengd met de klei. De gietkleimethode is wat technischer. Voor deze methode moet eerst een mal gemaakt worden van gips. Het is voor leerlingen een boeiend proces om de chemische reactie van gips met water te zien. Het gips wordt warm en hard! Vervolgens wordt de mal van gips gebruikt om de gietklei in te gieten. Leerlingen kunnen zich verwonderen over de zuigende werking van gips. Na ongeveer twintig minuten kunnen de leerlingen de vorm van gietklei uit de mal verwijderen en hebben ze een filterpotje. Dit potje moet ook drie weken drogen, voordat het de oven in kan. Net als bij de persmethode maken leerlingen nog een opvangbak voor het water onder het potje, inclusief een aftapkraantje.


In overleg met Roel wordt een offerte opgemaakt. Er wordt uitgegaan van een uurtarief van 75 euro. Dit is exclusief reiskosten. Roel gaat er vanuit dat meerdere lessen op een dag kan verzorgen. Bij een afname van minder dan drie uur worden extra kosten in rekening gebracht. Voor het gebruik van de mallen rekent Roel 7,50 per mal.

Gastles Duurzame interieur restyling

In deze gastles vertelt Gerry over haar werkzaamheden als interieur designer. Gerry heeft meer dan veertig scholen gerestyled. Ze legt uit waarom het restylen van gebouwen duurzaam is. Aan de hand van afbeeldingen laat ze voorbeelden zien van scholen die door haar zijn gerestyled. Hierbij geeft ze uitleg over kleurengebruik bij het restylen en geeft ze tips en adviezen waar op gelet kan worden bij het uitwerken van de ontwerpopdracht. Ook geeft ze voorbeelden hoe je van oude artikelen door pimptechnieken weer iets nieuws kan maken. Bijvoorbeeld hoe je van een oude augurkenblik een afvalbakje kan maken.

GASTLES PLASTIC SOEP

De gastles wordt gegeven door de Plastic Soup Foundation. Tijdens deze gastles wordt uitleg gegeven wat plastic soep is, hoe het is ontstaan en hoe uitbreiding ervan kan worden tegengegaan. De Plastic Soup Foundation geeft voorbeelden hoe het milieu door de plastic soep wordt bedreigd. Er wordt onder andere verteld over de gevolgen voor zeedieren en over de (on)mogelijkheden het probleem te bestrijden.  Leerlingen kunnen al hun vragen over de plastic soep en de activiteiten van de Plastic Soup Foundation stellen. De gastlessen zijn altijd op maat waardoor ze aansluiten op leeftijd en niveau.

 

Gastles eco-effectief ontwerpen

Refinity is een onderzoek en adviesbureau voor eco-effectief ontwerpen. Oprichtster Fioen van Balgooi helpt doorgaans ontwerpers tijdens hun ontwerpproces. Fioen wil zich echter ook inzetten voor onze kleine ontwerpers en zal tijdens de gastles van 45 min uitleg geven over hoe een standaard  ontwerpproces gaat, hoe dit eco-effectief te maken is en welke materialen/technieken er bruikbaar zijn. Uiteraard kunnen de leerlingen al hun vragen over het ontwerpen aan haar stellen. Indien er een blokuur beschikbaar is kunnen tevens enkele productie technieken uitgewerkt worden.
De gastles wordt verzorgd door Fioen van Balgooi. Fioen is geaccrediteerd als Cradle-to-cradle design consultant.Tijdens de gastles neemt Fioen de materialen mee, dus is een sample pakket aanvragen niet nodig.

Workshop biomimicry Naturalis

In museum Naturalis te Leiden kun je een opdracht uit werken voor het project  ‘Natuurlijk verpakt’. In deze opdracht gaan leerlingen in het museum op zoek naar voorbeelden uit de natuur die als inspiratie kunnen dienen voor het ontwerpen voor een verpakking  voor een eibotsproef.

Leerlingen krijgen een mindmap mee met vijf functie eisen voor de verpakking. Aan de hand van beschrijvingen van de voorbeelden en de waarnemingen die ze doen in het museum, plakken de leerlingen stickers van de voorbeelden bij de functie eisen voor de verpakking. Als de mindmap volledig is ingevuld, kan de mindmap gebruikt worden bij het verder uitwerken van de ontwerpopdracht.

Leerlingen worden door een medewerker van Naturalis ontvangen. De opdracht kan vervolgens zelfstandig door u en de leerlingen worden uitgevoerd in het museum. Het is ook mogelijk om  een workshop biomimicry af te nemen bij museum Naturalis. Meer informatie over de workshop kunt u vinden op de website van Naturalis.

Een pakket  met 30 opdrachtenvellen en 30 stickervellen is te koop in de webwinkel van BioTechno voor 65 euro.

 

Gastles Bijen en biomimicry

Wil je alles te weten komen over de leefwijze van bijen en wat we technisch gezien van bijen kunnen leren? Dan is deze gastles een aanrader.

In deze gastles leer je de levenscyclus van bijen kennen en de verschillende functies die bijen verrichten in iedere levensfase.
Er wordt een relatie gelegd tussen biologische functies en de technische toepassingen die hiervan afgekeken zijn bij het ontwerpen van producten. De gastdocent laat zien hoe bijen de zeshoekige constructie van het honingraat bouwen en vertelt daarbij waarom dit zo’n sterke en energiezuinige constructie is.

Op verzoek kan de gastvrouw aanvullende informatie geven over de effecten van genetische modificatie van planten op bijen. De gastles kan op school of op locatie van Imkerij ’t schuurtje gegeven worden.

Het is mogelijk om aanvullend een praktische opdracht met leerlingen te maken. Bijvoorbeeld een kaars maken van bijenwas en deze verpakken in een zelf gemaakte zeshoekige verpakking, zonder lijm te gebruiken!
De opdracht over de zeshoekige verpakking is  te downloaden op de webpagina over natuurlijk verpakt.

 

pimp je tas

Bouwjaar'63 heeft een kartonnen tas ontwikkeld, die te pimpen is met natuurlijke materialen. Deze tas kan ingezet worden als praktijkopdracht voor het project Cradle to Cradle. Het ontwerpen van een Cradle to Cradle tas wordt zo een stuk eenvoudiger. Succes is gegarandeerd.

Leerlingen kunnen eindeloos variëren met verschillende duurzame materialen, waardoor iedere tas uniek wordt.

U kunt de tassen bestellen in de webwinkel van BioTechno.